Parkeerdrukmeting

Nieuwe ontwikkelingen moeten voldoen aan de parkeereis die de desbetreffende gemeente stelt. De te realiseren parkeerplaatsen moeten op eigen terrein komen, maar dat lukt niet altijd. In dat geval moet er worden uitgeweken naar de openbare ruimte, echter moet men hiervoor kunnen bewijzen dat de ontwikkeling niet voor parkeeroverlast zorgt. Het uitvoeren van een parkeerdrukonderzoek maakt dit inzichtelijk.

Bij een parkeerdrukonderzoek wordt de parkeerbezetting van een bepaald gebied gemeten. Hier wordt de bezetting afgezet tegen de beschikbare parkeercapaciteit, waardoor de parkeerdruk kan worden bepaald. Het gebied van het onderzoek en de maximale bezettingsgraad varieert per gemeente en gebied.

Het parkeeronderzoek begint bij het vaststellen van de benodigde parkeerplaatsen, waarvoor de parkeernorm uit het beleid van de gemeente wordt geraadpleegd. Daarna wordt de capaciteit van het gebied vastgesteld, doormiddel van tellen hoeveel parkeerplaatsen er zijn. De parkeerdruk wordt vervolgens berekend door te tellen hoeveel plekken bezet zijn, wat op meerdere momenten over meerdere dagen gemeten wordt om een zo representatief mogelijk beeld te krijgen. Hieruit volgt de conclusie of de bezettingsgraad onder of boven de maximale bezettingsgraad ligt. Met de parkeerdrukonderzoek zal de overweging voor het verstrekken van de noodzakelijke vergunningen worden vergroot.

De kosten voor enkel de ruimtelijke onderbouwing van Weltevreden B.V. zijn afhankelijk de complexiteit van de aanvraag. Neem contact op met onze adviseurs voor meer informatie over de prijsstelling van de parkeerdrukmeting en eventuele procesbegeleiding voor uw initiatief.

Nieuws & Projecten

LOGISTIEK CENTRUM SOESTERBERG (LCS) – Combincatie van Defensie en Rhenus Contract Logistics

LOGISTIEK CENTRUM SOESTERBERG (LCS) – Combincatie van Defensie en Rhenus Contract Logistics

Weltevreden B.V. coördineerde en begeleidde in opdracht van Volantess B.V. de ruimtelijke plannen voor een nieuw logistiek centrum voor Defensie in Soesterberg. Dit omvatte het opstellen van de ruimtelijke onderbouwing, overleg met diverse betrokken partijen, en het verzorgen van het participatietraject. Het proces leidde tot de verlening van de benodigde omgevingsvergunningen. Het logistiek centrum, strategisch gelegen aan het Zeisterspoor, zal dienen als opslag- en distributiepunt en maakt deel uit van een moderniseringsprogramma van het Ministerie van Defensie. Een informatiebijeenkomst werd georganiseerd om belanghebbenden te informeren en betrokken te laten zijn bij de plannen.

Participatie en informatieavond kruislaan te Amsterdam

Participatie en informatieavond kruislaan te Amsterdam

Weltevreden B.V. heeft in opdracht van de initiatiefnemer van het toekomstig Safehouse, en in samenwerking met de gemeente Amsterdam, een informatieavond georganiseerd voor de omwonenden van de Kruislaan 241 te Amsterdam. Het doel was om de plannen voor de herbestemming van het pand te presenteren, waarbij de bestaande appartementen worden vervangen door een Safehouse voor zes bewoners. Hoewel de functie van het pand (wonen) ongewijzigd blijft, werd de buurt actief betrokken om draagvlak te creëren en de kwaliteit van het project te verbeteren. Weltevreden B.V. bereidde de participatie voor, voerde deze uit, en verzorgde de notulen en verslaglegging. Aan de bijeenkomst namen 46 omwonenden en een afgevaardigde van de gemeente Amsterdam deel.

Het Wakkere End – Voormalig Pieter Baan Centrum Utrecht

Het Wakkere End – Voormalig Pieter Baan Centrum Utrecht

Het voormalige Pieter Baan Centrum in Utrecht wordt herontwikkeld tot Het Wakkere End, een multifunctioneel gebied voor wonen, werken, horeca en recreatie. Vincent Bothof van Weltevreden coördineert het project, geïnitieerd door Loostad Vastgoedontwikkeling, met behoud van historische elementen en nieuwe woningen in samenwerking met Cazas Wonen. Er komt ook ruimte voor start-ups, scale-ups en creatieve ondernemers.