Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA)

Een BOPA staat voor “Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit”. Dit verwijst naar activiteiten die in strijd zijn met het vastgestelde omgevingsplan, maar waarvoor toch toestemming kan worden verkregen door middel van een omgevingsvergunning. Het betreft hierbij activiteiten die buiten het bestemmingsplan vallen of niet in overeenstemming zijn met andere regels van het omgevingsplan. De procedure voor het verkrijgen van toestemming voor een BOPA kan variëren, afhankelijk van de specifieke omstandigheden en wet- en regelgeving. Het is van essentieel belang dat bij een BOPA-procedure een gedegen ruimtelijke onderbouwing van de voorgenomen ontwikkelingen wordt toegepast, zodat voor belanghebbenden duidelijk is welke gevolgen het initiatief heeft voor de omgeving. Tevens kan hiermee worden onderbouwd dat er geen gevolgen zijn en juist inzicht kan worden geboden aan belanghebbenden.In een dynamische steden, dorpen, maar ook in het buitengebied, waarin burgers, bedrijven en overheden naast elkaar bestaan, is het van essentieel belang om de activiteiten in de fysieke leefomgeving nauwgezet te reguleren. Dit gebeurt door middel van een proces van vergunningverlening, waarbij partijen die iets willen ondernemen, eerst toestemming moeten vragen. Deze toestemming wordt verleend door middel van een omgevingsvergunning.

Naast de traditionele aanpak van vergunningverlening is er ook een innovatieve aanpak geïntroduceerd, bekend als de omgevingstafel. Dit is een overlegplatform waarbij belanghebbenden, zoals omwonenden, maatschappelijke organisaties en andere betrokken partijen, worden uitgenodigd om deel te nemen aan de besluitvorming over voorgenomen plannen in de fysieke leefomgeving. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar juridische en technische aspecten, maar ook naar sociale en maatschappelijke impact.

De procedure voor het verkrijgen van toestemming voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren. Over het algemeen wordt de reguliere procedure gevolgd, wat betekent dat er binnen maximaal acht weken een besluit wordt genomen, met een mogelijke verlenging van nog eens zes weken. Tijdens deze periode is er ruimte voor bezwaar en beroep.

Soms is echter een uitgebreide procedure vereist. Dit kan het geval zijn als dit specifiek is aangewezen in de Omgevingswet en/of het Omgevingsbesluit, op verzoek van de aanvrager, of als het bevoegd gezag besluit dat dit nodig is.

Het bevoegd gezag, dat verantwoordelijk is voor het verlenen van de vergunning, kan besluiten om de uitgebreide procedure toe te passen. In deze procedure wordt binnen zes maanden na de aanvraag een besluit genomen.

Belangrijk is dat het bevoegd gezag niet van tevoren kan beslissen welke gevallen onder de uitgebreide procedure vallen. Dit wordt per aanvraag bepaald, hoewel het gezag wel beleidsregels kan opstellen om dit proces te stroomlijnen.

Dit hele proces is bedoeld om ervoor te zorgen dat activiteiten in de fysieke leefomgeving zorgvuldig worden overwogen en dat mogelijke negatieve gevolgen voor de omgeving worden beperkt. Het is een balans tussen de behoeften van individuen, bedrijven en de gemeenschap als geheel.

Weltevreden B.V. uit Bilthoven speelt hierbij een belangrijke rol. Met hun uitgebreide ervaring en diverse verleende vergunningen voorzien van benodigde ruimtelijke onderbouwingen gedurende de afgelopen acht jaar, heeft het bedrijf deze expertise sinds 1 januari 2024 geïntegreerd in de BOPA-procedure.

Zie voor behaalde resultaten en verleende vergunningen de pagina Projecten & Referenties

Nieuws & Projecten

LOGISTIEK CENTRUM SOESTERBERG (LCS) – Combincatie van Defensie en Rhenus Contract Logistics

LOGISTIEK CENTRUM SOESTERBERG (LCS) – Combincatie van Defensie en Rhenus Contract Logistics

Weltevreden B.V. coördineerde en begeleidde in opdracht van Volantess B.V. de ruimtelijke plannen voor een nieuw logistiek centrum voor Defensie in Soesterberg. Dit omvatte het opstellen van de ruimtelijke onderbouwing, overleg met diverse betrokken partijen, en het verzorgen van het participatietraject. Het proces leidde tot de verlening van de benodigde omgevingsvergunningen. Het logistiek centrum, strategisch gelegen aan het Zeisterspoor, zal dienen als opslag- en distributiepunt en maakt deel uit van een moderniseringsprogramma van het Ministerie van Defensie. Een informatiebijeenkomst werd georganiseerd om belanghebbenden te informeren en betrokken te laten zijn bij de plannen.

Participatie en informatieavond kruislaan te Amsterdam

Participatie en informatieavond kruislaan te Amsterdam

Weltevreden B.V. heeft in opdracht van de initiatiefnemer van het toekomstig Safehouse, en in samenwerking met de gemeente Amsterdam, een informatieavond georganiseerd voor de omwonenden van de Kruislaan 241 te Amsterdam. Het doel was om de plannen voor de herbestemming van het pand te presenteren, waarbij de bestaande appartementen worden vervangen door een Safehouse voor zes bewoners. Hoewel de functie van het pand (wonen) ongewijzigd blijft, werd de buurt actief betrokken om draagvlak te creëren en de kwaliteit van het project te verbeteren. Weltevreden B.V. bereidde de participatie voor, voerde deze uit, en verzorgde de notulen en verslaglegging. Aan de bijeenkomst namen 46 omwonenden en een afgevaardigde van de gemeente Amsterdam deel.

Het Wakkere End – Voormalig Pieter Baan Centrum Utrecht

Het Wakkere End – Voormalig Pieter Baan Centrum Utrecht

Het voormalige Pieter Baan Centrum in Utrecht wordt herontwikkeld tot Het Wakkere End, een multifunctioneel gebied voor wonen, werken, horeca en recreatie. Vincent Bothof van Weltevreden coördineert het project, geïnitieerd door Loostad Vastgoedontwikkeling, met behoud van historische elementen en nieuwe woningen in samenwerking met Cazas Wonen. Er komt ook ruimte voor start-ups, scale-ups en creatieve ondernemers.